Deur-aan-deur chocoladeverkoop, een gezellige spaghettiavond of een uitdagende quiz? Corona gooit al een dik jaar roet in het eetfestijn en zorgt ervoor dat sommige verenigingen krap bij kas raken. In dit artikel geven we jou ideeën om met coronaproof activiteiten geld in te zamelen.
Eetfestijn aan huis
Als je leden en sympathisanten niet naar je etentje kunnen komen, breng het etentje dan tot bij hen. Organiseer thuislevering of een afhaalmenu. Veel praktisch gedoe, zeg je? Misschien is een plaatselijk restaurant wel te vinden voor een win-win-samenwerking.
Kijk zeker na welke coronaregels er gelden in jouw gemeente. En geef mensen de mogelijkheid om cash free te betalen.
Gratis inkomsten met Trooper
Haal het geld waar het zit: bij de webshops die in deze tijd op volle toeren draaien. Trooper werkt samen met merken die een percentage van hun winst schenken aan verenigingen. Telkens je sympathisanten via Trooper winkelen bij bijvoorbeeld bol.com, Torfs of Dreamland, krijgt jouw vereniging dat percentje. Registreren kost niks!
Sponsoring: evergreen bij investeringen
Spaart jouw vereniging voor nieuwe voetbaldoelen, een eigen geluidsinstallatie of zelfs de volledige verbouwing van het jeugdlokaal? Spreek de bedrijven in je netwerk aan. Zij investeren in jouw organisatie, jij biedt hen een wederdienst die voor hen waardevol is.
Nog leuker - én lucratiever - wordt het als je ook particulieren als sponsors inschakelt. Vraag je leden zich te laten sponsoren per kilometer die ze wandelen, fietsen, steppen … Allemaal in hun eigen bubbel, natuurlijk.
Klusjesdienst
Een ideale manier om jongeren in beweging te zetten! Verspreid het nieuws dat iedereen jullie kan ‘inhuren’ om boodschappen te doen, de auto te wassen, onkruid te wieden ... Alles wat buiten, op afspraak en op veilige afstand kan, behoort tot de mogelijkheden.
Tip: soms verdien je meer wanneer je een ‘vrije bijdrage’ vraagt, dan met een vaste prijs.
Nostalgische tombola
In ruil voor extra zichtbaarheid bij de achterban van jouw vereniging, willen de winkeliers uit je gemeente ongetwijfeld een kleine of grote prijs schenken.
Als deur aan deur langsgaan met lotjes niet kan, hangt het succes van je actie af van je communicatie. Zorg dus dat heel de wereld - of minstens heel de gemeente - ervan hoort. Denk naast de social media, je nieuwsbrief of ledenblad ook aan affiches in de hele buurt, of zelfs aan de regionale krant!
Al jouw activiteiten goed verzekerd
Wat je ook van plan bent, hou het veilig! Maar: denk ook aan de risico’s naast corona.
Je vereniging is vast al correct verzekerd voor het geval de leden, eventuele personeelsleden en de eigendommen (zoals het gebouw of een voertuig) iets overkomt. Maar heb je ook de nodige verzekeringen voor activiteiten?
Een ‘verzekering objectieve aansprakelijkheid voor brand en ontploffing’ is in vele gevallen verplicht. Daarnaast zijn ook een verzekering ‘burgerrechtelijke aansprakelijkheid’ en een ‘verzekering voor lichamelijke ongevallen’ van deelnemers geen overbodige luxe.
Wat is écht noodzakelijk voor jouw vereniging en wat is nice to have als je het budget hebt? Je KBC Brussels verzekeringsagent staat je bij met raad en daad.